Anna Lee (ana_lee) wrote,

Antonio Lopez: Million dollar babie's man

"Два года назад я проходил мимо магазина фотоаппаратуры и увидел на витрине дьявольски красивую чёрную штуковину. Она казалась детской игрушкой. Я купил её. Через десять минут я уже сделал свои первые снимки", - так в 1975 году Антонио Лопез (Antonio Lopez) рассказывал о своей первой встрече с миром фотографии.


Antonio Lopez in French Elle, 1971

Ту маленькую черную штуковину, оказавшуюся на поверку Instamatic Kodac 100, купил не кто иной, как известный иллюстратор моды, который работал для Women's Wear Daily, Elle, Vogue, New York Times Magazine, Vanity Fair, Interview и многих других изданий. Поклонник красоты вообще и женской в частности, он мог проводить целые дни в погоне за силуэтом, образом, случайно встреченным в уличной толпе. Один американский журнал назвал его "Million dollar babie's man", имея в виду, что он стал талисманом для многих топ-моделей, сделавших карьеру благодаря его графическим наброскам или знаменитому "игрушечному" "Инстаматику": это Пэт Кливленд, Кароль Ле Бри, Джейн Форт, Патти д'Арбанвиль, Бетти Дэвис, Донна Джордан, Рената, Джессика Лэнж, Мануэла Папатакис, Джерри Холл, Грейс Джонс... Его уникальные фотографии, не часто становившиеся достоянием выставок, запечатлели мир моды 70-х с его атмосферой праздника, сексуальности и беззаботности, возводимых в ранг искусства. В издательстве Twin Palms в 2010 году вышел альбом "Instamatics" с работами Антонио Лопеса.

"Антонио был настоящим магнитом для красивых, забавных, сексуальных людей, и его портреты, сделанные при помощи десятидолларовой камеры, буквально источают всю страстность его латиноамериканской натуры. Да он мог вытащить больше сексапила из туфли и дешевой камеры на фото, чем у некоторых fashion-фотографы получается добиться от роскошных обнаженных моделей в их дорогущих студиях. Антонио никогда не платил парикмахерам и визажистам - делал всё сам или иногда звал Уэя Банди, лучшего мастера в то время, просто для веселья. Веселья! Банди работал пять дней в неделю для Аведона и Скавулло за огромные деньги по контракту, но для Лопеса он готов был трудиться ночи напролет совершенно безвозмездно." – Michael McKenzie Interview, June 28, 1976, from Instamatics


Antonio with Jerry Hall

"Любой может сделать хорошую фотографию, но не каждый может стать фотографом. Быть фотографом означает посвящать всю свою жизнь этому занятию. Я не посвящаю фотографии свою жизнь, а просто документирую её. Думаю, по этой причине большинство людей берется за фотоаппарат, осознают они или нет - задокументировать свою жизнь: где ты был, что делал, кого встретил." - Антонио Лопес


Red Coat Series : Jessica Lange, Paris, 1974

Blue Water Series: Pat Cleveland, Paris, 1975

Yves Saint Laurent, Marina Schiano, Jerry Hall, Pierre Berge, Paris, 1977


Karl Lagerfeld, St Tropez, 1970

Иллюстрации Антонио Лопеса можно найти тут и тут.



"If Antonio Lopez had left us only his Instamatic photographs, and not the drawings for which he is known, we would still have cause to celebrate a brilliant artistic vision. The compendium includes the most creative and innovative of those images, spanning the 1970’s. Most of these have never been published and will come as a revelation to those unfamiliar with this aspect of his achievements.

Throughout his career Antonio kept a visual photographic diary of the people who came and went through the studio where he and his partner, art-director Juan Ramos, were rewriting the history of fashion illustration. Antonio was not content to merely record these faces and bodies; he elaborated each into a sequence, and then explored the potential fantasy within each series. He would arrange these pictures into photo albums.

This is the chronicle of an era as seen through the eyes and sensibility of one of it’s greatest visionaries. If you lived through that period this is one of the best ways of revisiting it; if you are seeing it for the first time, you will come away with a perfect snapshot of what it was like."

ANTONIO

 
Cathee Dahmen, Antonio Lopez

Antonio by George Goss


Cathee Dahmen, Antonio Lopez, Juan Ramos, 1967


Antonio Lopez in French Elle, 1971




Antonio with Jerry Hall






16-year old Jerry Hall by Antonio Lopez of their road trip in Texas



 












  Antonio Lopez with Jerry Hall in Paris, by Norman Parkinson, 1975


On the beach in Jamaica for English Vogue, posing for Antonio, who was drawing Jerry as a mermaid


Juan Eugene Ramos, Antonio Lopez, Susan Wiss


Jerry Hall with Grace Jones and fashion illustrator Antonio Lopez, who became Jerry's great friends


Lara Stone, Javier de Miguel & Baptiste Giabiconi V MAGAZINE “Juan, Antonio & Jerry”
Photo by Karl Lagerfeld

They Were New Yorkers Who Ignited Paris While Defining Fashion’s New Look. Illustrator Antonio Lopez, Art Director Juan Ramos, and Supermodel Jerry Hall Proved That Two Is Company, But Three Can Be Fabulous

Lara Stone, Javier de Miguel, Baptiste Giabiconi acting as the New York icon trio of the 70’s: illustratorAntonio Lopez, art director Juan Ramos, and supermodel Jerry Hall shot by Chanel designer Karl Lagerfeld for the V67.


Изображение - savepic.net — сервис хранения изображений Изображение - savepic.net — сервис хранения изображений

INSTAMATICS by Antonio Lopez

“No” Elizabeth Avedon answered abruptly when I asked her to write an article about Antonio Lopez’s upcoming book by Twin Palms publishers. “Why?” I asked, taken aback. Because the book, as sublime as it may be, is pain, a lifestyle that has disappeared, deaths that are still painful. The comment was so true. The book covers 15 unique years in our history, 1969-1984. Those when sexual freedom, hetero or homosexual, was born.I knew Antonio Lopez well, and his accomplice and soul brother Juan, too. Antonio was flamboyant, charismatic, extremely talented and creative, ahead of the times, provocative, seductive, a surprising Pygmalion (he discovered Jessica Lang and Jerry Hall in Paris, they were 17-year-old Texan students). His apartment in Saint-Germain, as well as his studio-loft in New York, hosted some of the most fabulous parties. All of the women were sublime, the men seductive. Endless parties, heterogeneous encounters, boundless provocation, Antonio recorded all of those staged settings. In the early 1980’s, the apocalypse hit and it was called AIDS. We forget how much the creativity of this period was destroyed. The imagination, the craziness, the dreams, disappeared a little bit more each week with every new burial. These pictures remain. We survived. It was the end of innocence.

Jean-Jacques Naudet




Yves Saint Laurent, Marina Schiano, Jerry Hall, Pierre Berge, Paris, 1977


Blue Water Series: Pat Cleveland, Paris, 1975

Candy-Bar Wrapper Series: Rita Tellone, New York City, 1977


Blue Water Series: Patti D'arbanville, Paris, 1974

Grace Coddington, Jerry Hall, Jamaica, 1975


Karl Lagerfeld, St Tropez, 1970


Men in Showers Series : Karl Lagerfeld, New York City, 1976


Margaux Hemingway, Halston, Liza Minelli, Andy Warhol, Ultra Violet, New York City, 1974

Mask Series : Manuel Papatakis, Gilles Millinaire, Jessica Lange, Jean-Eudes Canival, London, 1975

Divine (Polaroids), New York, 1978

Divine (Polaroids), New York, 1978

Robert Mapplethorpe, Guy Bourdin, Paris, 1975

Roxanne Lowit, David Bailey, New York, London, 1974

Scott Daley, Jody Pavlis, New York City, 1978

Tina Chow, London, 1975

Puerto Rico, 1976




Jessica Lange, Paris, 1974

Red Coat Series : Graces Jones, 1974

Red Coat Series : Jessica Lange, Paris, 1974

Red Coat Series : Paloma Picasso, Paris, 1975





ССЫЛКИ:

Antonio Lopez: Pied Piper of fashion

Antonio's Tales From the 1001 Nights

Tags: 1970s, celebrities, fashion illustration, photographers, vintage illustration
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 5 comments